Nitika Taneja

Daniel den Hoed Award

In 2014 werd de eerste Daniel den Hoed Award uitgereikt, ter ere van de 100ste verjaardag van de Daniel den Hoed Kliniek. Het Daniel den Hoed Fonds reikt deze prijs – ter waarde van € 250.000 – uit aan jonge, talentvolle, gepromoveerde onderzoekers.

Het Daniel den Hoed Fonds steunt kankeronderzoek in het gehele Erasmus MC. Het Erasmus MC Kanker Instituut staat in Nederland en internationaal bekend om hoogwaardig, innovatief onderzoek gecombineerd met state-of-the-art behandeling van elke patiënt. In 2018 is dr. Nitika Taneja gestart met het onderzoek naar aanleiding van de Daniel den Hoed Award die zij eind 2017 ontving. De titel van haar onderzoek luidt: “Chromatine ‘remodelers’ maken de weg vrij naar nieuwe behandelingen met chemotherapie.”

dr. Nitika Taneja

Over dr. Nitika Taneja

Ik ben Nitika Taneja, senior onderzoeker op de afdeling Moleculaire Genetica van het Erasmus MC. Het belangrijkste doel dat wij als laboratorium nastreven is het vinden van betere en nieuwe therapieën voor patiënten met kanker: dit doen we door het bestuderen en bewerken van factoren die vaak gemuteerd (veranderd) zijn in kankercellen. Mijn groep heeft grote voortgang geboekt in de zoektocht naar de chromatine-vervormings-routes. Deze chromatine vervormers kunnen een belangrijk aangrijpingspunt zijn voor nieuwe kanker therapieën.

Over het onderzoeksproject

Eén van de manieren waarop een anti-kankermedicijn werkt is door het verdubbelingsmechanisme van het DNA (ons genetisch materiaal) in de kankercel aan te vallen. Hierdoor is de kankercel niet meer in staat om te delen en zal die uiteindelijk doodgaan. Echter, een heel groot probleem in de behandeling van vele kankersoorten is het feit dat het ons niet lukt om alle kankercellen te doden. Tijdens de behandeling kunnen kankercellen resistent worden tegen het geneesmiddel, waardoor er een paar kankercellen overblijven die zich ongehinderd blijven delen en ongevoelig zijn voor het bestaande middel. Om die reden willen wij onderzoeken welke mechanismen verantwoordelijk zijn voor deze zogenaamde chemoresistentie. Als we weten wat er in de cellen veranderd is, kunnen we daar nieuwe antikankermedicijnen tegen ontwikkelen.

De Daniel den Hoed Award gaan we inzetten om meer kennis te krijgen van de cellulaire processen die een rol spelen in de gevoeligheid én ongevoeligheid voor anti-kankermedicijnen: we gaan dit doen door veranderingen in chromatine vervormers te bestuderen. Wij geloven dat deze kennis heel belangrijk gaat zijn in de ontwikkeling van een nieuwe generatie anti-kankermedicijnen die specifieker en effectiever gaan zijn dan de bestaande therapieën.

Daniel den Hoed Award – in English

Since 2014, the 100th anniversary of the Daniel den Hoed Hospital, the Daniel den Hoed Foundation (Daniel den Hoed Fonds) offers young, promising cancer researchers who have gained their PhDs, a research fellowship (award) with a budget of € 250,000.

The Daniel den Hoed Foundation supports cancer research through the entire Erasmus MC. The Erasmus MC – Cancer Institute is both nationally and internationally known for its innovative cancer research combined with state-of-the art and warm care for each patient. This year dr. Nitika Taneja started her research after winning the Daniel den Hoed Award 2017. The title of her research is: Targeting chromatin remodelers for novel chemotherapeutic regimens.

About dr. Taneja

I am Nitika Taneja, a starting researcher who started working as an independent Principal investigator at the department of Molecular Genetics at the Erasmus Medical Center. The primary research goal of my lab is exploring better therapies for the treatment of cancer by studying and targeting the factors that are frequently mutated in cancerous cells. My group has made progress in the search for chromatin-remodeling pathways that, when targeted, can be exploited for the development of novel cancer therapeutic regimens.

About her research project

One of the ways by which chemo-therapeutic effect of anti-cancer drugs work is by targeting DNA replication mechanism of cells and intensifying the preexisting replication stress in cancer cells. This leads to the catastrophic failure in the proliferation of cancerous cells. However, inefficient eradication of cancer cells poses a critical problem in the treatment across a broad spectrum of cancers. This acquired resistance of cancer cells towards chemotherapeutic drugs is a serious problem in treating cancer patients. Therefore, understanding the pathways that gets altered in cancer cells, which allow them to be chemoresistant, is of great importance in the design of the next generation of anti-cancer drugs.

With this Daniel den Hoed award, we will obtain an understanding of the cellular processes that render cancer cells either sensitive or resistant to commonly used chemotherapeutic treatments by targeting mutated chromatin remodelers. We believe the knowledge obtained through this research will be critical for the design of the next generation of targeted treatment regimens aimed at more effective chemotherapeutic interventions.