2017: Radioactieve ‘zaadjes’ tegen borstkanker

Het Erasmus MC is als eerste in Europa gestart met het inwendig bestralen van borstkankerpatiënten door het plaatsen van ‘zaadjes’ in de borst. Patiënten hoeven nu niet meer wekenlang naar het ziekenhuis voor bestraling maar zijn in een behandeling klaar.

Professor Jean-Philippe Pignol  van de afdeling Radiotherapie van het Erasmus MC Kanker Instituut introduceerde deze manier van bestralen jaren geleden al in Canada. “Bij vrouwen die de diagnose borstkanker hebben gekregen, staat de wereld op z’n kop. Als ze dan, nadat de tumor operatief is weggehaald, ook nog eens vier weken lang iedere dag op en neer moet reizen voor bestraling, wordt hun leven totaal ontwricht. Met deze voor borstkankerpatiënten nieuwe behandeling, kan de patiënt de bestraling thuis ondergaan en doorgaan met haar leven.”

Ingreep
Bij de behandeling, ‘Permanent Breast Seed Implants’ (PBSI), worden met een holle naald zaadjes (kleine titanium capsules) in de borst geplaatst die van binnenuit voor bestraling zorgen. Voorafgaand hieraan worden met behulp van echobeelden en een CT scan nauwkeurig de locaties vastgelegd waar de bestraling moet plaatsvinden. De ingreep duurt ongeveer een uur. Daarna kan de patiënt direct weer naar huis.

Verbetering
In samenwerking met het Franciscus Gasthuis & Vlietland wordt de behandeling uitgevoerd in het kader van een onderzoek van arts-onderzoeker Gerson Struik. Hij wil de behandeling verbeteren door de huidschade die wordt veroorzaakt door de bestraling verder te verminderen. Door een vloeistof in te spuiten tussen het te bestralen gebied en de huid, hoopt de onderzoeker dat er minder huidschade optreedt. Om een goed beeld te krijgen van de werking van de vloeistof, krijgt de helft van het aantal patiënten die met PBSI worden behandeld de vloeistof ingespoten, de ander helft niet.

Jouw steun
Wil je dit onderzoek ondersteunen? Klik dan hier.

Lees hier meer over dit onderzoek.