2016: VYCAP – Analyse van individuele kankercellen in het bloed

VYCAP: Analyse van individuele kankercellen in het bloed
Met behulp van het apparaat de VYCAP kunnen individuele kankercellen die in bloed circuleren worden geanalyseerd. Zo weinig als 5 cellen in een buisje met 7,5 ml bloed kunnen worden geïsoleerd uit het bloed en vervolgens door de VYCAP één op één worden gescheiden. De analyse van de eigenschappen van deze individuele kankercellen zal een rol gaan spelen bij de keuze voor behandeling. We gaan beter begrijpen wat de eigenschappen zijn van deze circulerende kankercellen zijn, waarom nou net zij in het bloed circuleren, of en hoe zij een bijdrage leveren aan uitzaaiingen* en wat er voor nodig is om deze cellen uit te schakelen. Met een beter begrip van de eigenschappen van deze cellen kunnen we weer een stap maken in de verdere ontwikkeling van therapie op maat voor elke patiënt met kanker.

Ad * Uitzaaiingen van kanker ontstaan doordat cellen van de primaire tumor loslaten en zich via de bloed- en/of lymfebaan op andere plekken gaan nestelen en zich vervolgens daar vermenigvuldigen.

VYCAP

De VyCAP single cell puncher scheidt de individuele cellen, stopt ze in een soort bakje en stelt ons in de gelegenheid om het DNA (het erfelijke materiaal) eruit te isoleren om op zoek te gaan naar de afwijkingen die kanker veroorzaken. Maar we kunnen ook de cel kweken, zodat ze vermenigvuldigen en we met die cellen weer experimenten kunnen doen.