Resultaten onderzoek 2016

De grootste wens van de Daniel den Hoed Stichting is het gezamenlijk kansloos maken van kanker. Wij dragen daaraan bij door baanbrekend onderzoek, onderwijs en patiëntenzorg te steunen in het Erasmus MC Kanker Instituut: het grootste kankercentrum van Nederland!

Het Erasmus MC Kanker Instituut is dé plek waar op internationaal topniveau kennis van kanker samen komt. Met de donaties van de afgelopen jaren is baanbrekend onderzoek gesteund onder andere door aanschaf van geavanceerde apparatuur.

Hieronder een selectie van de in 2016 bereikte resultaten:

Cancer Computational Biology Center (CCBC)

Dit centrum heeft inzicht gegeven in kanker specifieke veranderingen van het DNA. Spectaculaire bevindingen zijn de ontdekkingen van twee onafhankelijke schakelaars in het DNA die betrokken zijn bij het aan- en uitzetten van genen in acute myeloïde leukemie (AML) en in mantelcellymfoom.

Dit zijn internationaal geprezen ontdekkingen die bij kunnen dragen aan het ontwikkelen van betere behandelmethodes.

Door geavanceerde software te ontwikkelen heeft dit centrum ook de kwaliteit en snelheid van DNA onderzoek en diagnostiek weten te verbeteren. De software wordt nu door artsen en onderzoekers binnen en buiten het Erasmus MC gebruikt. Met deze software kunnen we zeer nauwkeurig en persoonsgericht de oorzaak van de kanker bepalen en de beste behandelmethode daarop aan laten sluiten.
klik hier voor meer informatie.

Cancer Therapy Screening Facility (CTSF)

Dit unieke apparaat maakt het mogelijk om heel gericht onderzoek te doen naar het gedrag van kankercellen na blootstelling aan verschillende behandelingen. Hierbij is het mogelijk verklaringen te vinden voor gevoeligheid en resistentie, waardoor een meer gerichte methode ontwikkeld kan worden. In totaal zijn er momenteel 28 verschillende projecten lopende, afkomstig uit 11 verschillende afdelingen, gericht op kanker van de prostaat, dikke en dunne darm, hersenen en leukemie.
klik hier voor meer informatie.

Cancer Genome Editing Center (CGEC)

Dit centrum maakt het mogelijk om heel gericht DNA veranderingen die gevonden worden in kanker te bestuderen in modelsystemen.
Hierdoor wordt inzicht verkregen wat de rol van die veranderingen is in het ontstaan van de kanker en het gedrag ervan. Dit is noodzakelijk voordat er stappen gemaakt kunnen worden in het gericht behandelen van de kanker op grond van die afwijkingen. Het verkrijgen van deze informatie geeft unieke inzichten die ook met onderzoekers nationaal en internationaal gedeeld worden. Op deze manier hebben we het kankeronderzoek in de richting van borstkanker, prostaatkanker, darmkanker en leukemie een stapje vooruit geholpen.

Proteomics

In het afgelopen jaar is op het gebied van primaire hersentumoren het energie metabolisme van de kankercel bestudeerd. Op basis hiervan is vastgesteld dat een serie van enzymen die bij de energiehuishouding en aminozuursynthese betrokken zijn zich anders gedragen dan in normale cellen. Dit geeft aanknopingspunten hoe we deze nu nog ongeneeslijke vorm van kanker kunnen aanpakken. Daarnaast is onderzoek verricht in samenwerking met de afdeling Urologie naar prostaat carcinoom, de afdeling Medische Oncologie naar borstkanker en de afdeling Pathologie naar het uitzaaien van kankercellen naar de hersenen.