Professor Roland Kanaar

Mooi moment Nr.4: Prof. Roland Kanaar doet onderzoek naar therapie op maat

In  2018 werd er met behulp van de opbrengst van Maak Kanker Kansloos een elektronenmicroscoop aangeschaft voor het Erasmus MC. Het afgelopen jaar heeft professor Roland Kanaar met behulp van deze microscoop grote stappen kunnen maken in zijn onderzoek naar therapie op maat.

Professor Roland Kanaar, hoogleraar moleculaire genetica van het Erasmus MC, is na de aanschaf aan de slag gegaan met de elektronenmicroscoop:

“Wij, als medische wetenschappers van het Erasmus MC, werken hard aan een toekomst waarin we kanker kansloos maken. De elektronenmicroscoop biedt hiervoor veel meer gedetailleerde informatie dan een ‘gewone’ microscoop. Doordat we niet alleen cellen maar ook moleculen in zicht hebben, kunnen we veel beter verschillen identificeren tussen gezonde cellen en tumorcellen. Hierdoor wordt voor patiënten een therapie op maat mogelijk, waarmee de tumorcellen worden uitgeschakeld terwijl de gezonde cellen worden ontzien. Patiënten zullen zo minder last hebben van vervelende bijwerkingen.” Aldus prof. Kanaar.

Een belangrijke stap in kankeronderzoek

Het onderzoek van prof. Kanaar zorgt voor een belangrijke stap in het ontwikkelen van therapie op maat voor kankerpatiënten. Om medisch onderzoek te kunnen verrichten, zijn de juiste middelen cruciaal; “Je kunt nog zulke goede ideeën hebben, maar als je de juiste apparatuur niet hebt om die ideeën uit te voeren, ben je nog nergens. Het is echt een combinatie van talent en apparatuur waarmee we de kwaliteit van het leven van kankerpatiënten kunnen verhogen”, legt prof. Kanaar uit.

Dankzij de bijdrage van Maak Kanker Kansloos kan prof. Kanaar zijn onderzoek voortzetten, en samen met zijn collega’s werken aan een toekomst zonder kanker!

Benieuwd naar andere mooie momenten die mogelijk zijn gemaakt door Maak Kanker Kansloos?

Lees hier meer over de aanschaf van de Light Sheet Microscoop, onderzoek naar immuuntherapie of de Daniel den Hoed Award voor Stijn Keereweer.