Medicijn alvleesklierkanker verlengt leven

Patiënten met alvleesklierkanker die met Folfirinox worden behandeld, blijven aanzienlijk langer leven. Vermoed wordt dat dit circa twee keer zo lang is vergeleken met de behandeling met de gangbare chemotherapie.

Folfirinox bestaat uit een een cocktail van vier verschillende chemomiddelen. De helft van de patiënten die werden geanalyseerd door het Erasmus MC Kanker Instituut, leefde na behandeling nog 24 maanden. Vermoed wordt dat dit circa twee keer zo lang is vergeleken met de behandeling met de gangbare chemotherapie.

Elf studies
De onderzoekers gebruikten gegevens van elf studies. Deze kregen ze aangeleverd door alle topcentra op dit vakgebied in de wereld. De wereldwijde resultaten zijn bij elkaar gevoegd en geanalyseerd. Uit de hele groep van 315 patiënten, bleek de helft meer dan 24 maanden te hebben overleefd, aldus dr. Bas Groot Koerkamp en prof. Casper van Eijck, beide van de afdeling Heelkunde.

Twaalf maanden
In eerdere studies naar de standaardbehandeling is beschreven dat patiënten in hetzelfde stadium van de ziekte (dus tumor te groot om te opereren, maar nog niet uitgezaaid) gemiddeld twaalf maanden bleven leven.

Late klachten
Alvleesklierkanker is een van de meest dodelijke kankersoorten. Ongeveer 94% overlijdt binnen vijf jaar na ontdekking. Deze kanker geeft over het algemeen pas in een laat stadium lichamelijke klachten. Als de tumor vervolgens wordt ontdekt, is het meestal te laat voor een operatie en is genezing niet meer mogelijk.

Lees ook het persbericht of het artikel in de Volkskrant: ‘Nederlands onderzoek biedt voor het eerst hoop bij alvleesklierkanker’.